Monday, December 11, 2006

Doa

Tuhanku, gemintang langit-Mu telah tenggelam. Semua mata makhluk-Mu telah tertidur, tapi pintu-Mu terbuka lebar, buat pemohon kasihmu. Aku datang menghadap-Mu memohon ampunan-Mu, kasihilah daku, perlihatkan padaku wajah datukku Muhammad SAW pada mahkamah hari kiamat (kemudian ia menangis). Demi kemuliaan dan kebesaran-Mu, maksiatku tidaklah untuk menentang-Mu. Kala aku lakukan maksiat aku lakukan bukan kerana meragukan-Mu, bukan kerana mengabaikan siksa-Mu, bukan kerana menentang hukum-Mu. Aku lakukan kerana pengaruh hawa nafsuku dan kerana Kau hulurkan tirai untuk menutub aibku. Kini siapakah yang akan menyelamatkan aku dari azab-Mu. Kepada tali siapa aku akan bergantung. kalau Kau putuskan tali-Mu malang nian daku kelak ketika bersimpuh di hadapan-Mu. Kala si ringan dosa dipanggil: jalanlah! Kala si berat dosa dipanggil: berangkatlah! Aku tak tahu apakah aku berjalan dengan si ringan atau dengan si berat. Duhai celakalah aku bertambah umurku dan bertumpuk dosaku tak sempat aku bertaubat kepada-Mu. Sekarang aku malu menghadap pada-Mu (ia menangis lagi). Akankah Kau bakar aku dengan api-Mu, wahai Tujuan segala kedambaan lalu. Ke mana harapku ke mana cintaku. Aku menemui-Mu dengan memikul amal buruk dan hina di antara segenap makhluk-Mu. Tidak ada orang sejahat aku (ia menangis lagi). Mahasuci Engkau! Engkau dilawan seakan-akan engkau tiada. Engkau tetap pemurah seakan-akan Engkau tak pernah dilawan. Engkau curahkan kasih-Mu kepada makhluk-Mu seakan-akan Engkau memerlukan mereka, padahal Engkau wahai Junjunganku tak memerlukan semua itu.”

P/S: Doa Imam Ali Zainal Abidin seperti diceritakan oleh Thawus Al-Yamani. Imam dari Ahli Bait Al-Mushtafa ini begitu terkenal sebagai As-Sajjad, yang banyak bersujud. Doa-doanya dikumpulkan dalam Ash-Shahifah As-Sajjadiyah; berisi kalimah-kalimah yang indah dan mengharukan.

2 comments:

Aqil Fithri said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

salaam,

sayangnya, apa yang diketahui oleh Imam as-Sajjad tidak semuanya dikongsi bersama kita ---> sepertimana kata2nya yang dicatat oleh Hujjatul Islam Imam Al-Ghazzali dalam Minhajul Abidin. Sila semak m/s 5 (seingat saya)!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...