Andai kota itu peradaban, rumah kami adalah budaya, dan menurut ibu, tiang serinya adalah agama.
Usai membaca tuhan manusia. Novel ini tak seperti novel-novel faisal yang pernah aku baca. Novel-novelnya seperti perempuan politikus melayu penuh dengan imej berontak, Tunggu teduh dulu dengan wacana feminis, 1515 pula sebuah amnesia sejarah (antara beberapa contoh novelnya).
Tuhan manusia memberikan sisi baru pembacaan yang segar. Persoalan pluralisme dan gejala murtad yang kian membarah dalam masyarakat kita. Ia seperti ngembara ke sebuah daerah yang penuh dengan inti-inti falsafah, dan mengutarakan bentuk pemikiran islam yang dinamis, sesuai dengan perkembangan zaman.
Novel yang baik bagi saya ialah novel yang ada unsur-unsur ilmiah didalamnya, yang disampaikan dengan cara bercerita, langsung mendidik jiwa kearah kebaikkan. ironisnya genre novel seperti ini kurang diminati remaja yang lebih gemarkan gaya cerita yang ringan dan ‘simple’. Seputar soal cinta, rindu, sayang, kasih etc. (boleh semak tajuk-tajuk novel ini di toko-toko buku berdekatan)
Tak banyak novel-novel seperti ini yang berbahasa melayu (baca melayu bukan Malaysia) di Negara kita. Kalau adapun novel-novel yang ditulis oleh penulis yang bertaraf sasterawan Negara. Bila ramai yang nak jadi penulis maka berlambaklah novel-novel remaja yang mentah. Kemudian kita mulai bercakap ini novel popular, yang itu novel sastera. Sudah jadi polemik pula.
Novel sastera tak popularkah? Bagi aku untuk mempopularkan novel-novel sastera ini adalah dengan melambakkannya dipasaran. Jangan beri peluang pada novel-novel mentah atau separuh mentah. Bila sudah melambak dipasaran, pembaca tiada pilihan lain selain membeli dan membaca novel sastera. Nampak macam utopia. Tapi bukan mustahil. Penerbit kena ambil bahagian, sasterawan kena terus menulis. Baru dunia sastera tanah air rancak semula.
Kita kena buat sesuatu untuk sastera kita. Jangan suatu hari nanti sastera kita mati, macam matinya Lahuma. Dan waktu itu novel seperti mona gersang dan siri bercakap dengan jin akan jadi teks wajib untuk pelajar-pelajar sekolah.
p/s: ini adalah pandangan peribadi. anda ada pandangan sendiri?
2 comments:
The author of the novel Tuhan Manusia, Faisal Tehrani (FT), is growing the seed of hatred to a particular group.
FT has got some "insight" of the group via Zehra (maybe a go-between). It is "funny" in one sense because "the Zehra" (in real life) is a male friend.
Is FT a homosexual? Such a wild speculation is based on strong rumours when the author was deeply connected to "liberal" art/literary/political groups during Reformasi period, 1998-2000.
Still remember his "Perempuan Politikus Terakhir" (Wan Azizah) and "Cinta Hari-hari Rusuhan" (Hishamudin Rais).
Do you know FT was also involved in pro-Anwar demonstration (held in Bangkok), organised by APA (Artis Pro Activ) in 1998?
Then FT was accused of "sexually harassing" a male companion (who was active in theatre performance). Do you know FT has directed some performance?
In his recent novel, read page 28-28 or 148-49, FT is attacking "an Aris".
We don't know this fictional character unless/until we check the real life.
Aris is described as:
(1) "seorang tokoh yang sering saya baca tulisan pojoknya di akhbar",
(2) "memiliki sebuah laman web yang agak kerap dikemaskinikan" (maybe a blog?)
(3) "... ramai anak muda yang menjadi pengekor Aris Iskandar. Mereka mabuk dengan nama-nama dan istilah-istilah serta bermacam-macam falsafah"
(4) "... seorang pemikir daripada kelompok liberalis yang pernah bergayut di bawah dagu seorang ahli politik yang disingkirkan daripada kerajaan."
(5) "... memimpin sebuah majalah atau jurnal yang mempertahankan idea Islam liberal dan sekularisme, ... juga seorang peguam."
So, my guess is, FT is referring to some personalities and a particular group in our society.
"Aris" is perhaps Haris Ibrahim (a lawyer), Dr Farish A. Noor (a distinguished academic) or Fathi Aris Omar (a long-time columnist, freelance writer, journalist and activist) or ... all of them!
But among the three, only Fathi has been associated (at least, for some years -- if not now) with "kelompok liberalis yang pernah bergayut di bawah dagu seorang ahli politik yang disingkirkan daripada kerajaan" (i.e DS Anwar Ibrahim).
Fathi is known to have worked with Khalid Jaafar of IKD and Telawi group of students & youths. This Telawi group is quite prominent in promoting philosophy, literature, progressive Islam, art, democracy and political liberalism. They are also active in writing & publishing.
See their website www.jalantelawi.com and their book 'Islam dan Pluralisme'
The issue is: Why does FT hate the Aris in his novel so much?
Is FT for Islam or for personal vendetta?
Addendum: FT's literary friend of the same ideological background is S. M. Zakir, another talented short story writer & essayist (about the same age).
Zakir once condemned this Telawi group in his blog "Mata Kaca" (see: article 'Mazhab Frankfurt dan Sosialis Baru' or in English 'Frankfurt School and Socialist Baru', 9 Jun 2006) as such:
Di Malaysia selepas pasca-krisis Mahathir-Anwar, muncul beberapa kelompok golongan muda yang mula menaja ideal-ideal tentang kebebasan, liberalisasi, dan rasionalisasi. Mereka menuntut ruang kebebasan yang mengatasi bukan sahaja campurtangan politik tetapi juga campurtangan budaya dan agama. Nilai dan norma yang sedia ada tidak terkecuali tradisi dilihat sebagai kota purba yang mengekang kehidupan pascamoden yang bebas daripada sebarang batas dan sempadan. Hubungan Negara yang diikat dengan nilai dan keperibadian Melayu dilihat sebagai bentuk ‘authoritarian personality’ yang menjadi regim budaya-politik lama. Sementara kepercayaan dan agama dianggap sebagai milik peribadi yang hanya wujud sebagai ritual dan bukan sebagai pengawas tingkah masyarakat. Perjuangan emansipasi melalui gerakan feminisme, hak asasi, individualiti, etnik minoriti, dan sebagainya dianggap sebagai misi suci masyarakat pascamoden. Selain daripada itu mereka juga mencari ruang ekspresi di dalam dunia jaring teknologi maklumat, penulisan, muzik, teater dan filem. Mereka menuntut ruang dialog dan tafsiran semula bukan sahaja terhadap nilai, norma dan peraturan di dalam masyarakat tetapi juga di dalam kepercayaan dan agama.
Frankfurt School refers to Fathi's interest in Habermas's "public sphere" and Marcuse's "authoritarian personality".
And coincidently (what a coincidence!!!), Fathi once criticised Zakir & FT in his article 'Merobek-robek citra Cak Nun' (see Fathi's book Patah Balek, pg 140).
Is this the real reason for writing "Tuhan Manusia"?
Thursday, October 30, 2003
Artikel di bawah adalah hasil ihsan saudara Fathi Aris Omar
Merobek-robek citra Cak Nun
Emha Ainun Nadjib, penyair dan penggiat masyarakat di Jawa Timur, datang ke Malaysia dengan acara seni yang ketat. Selain persembahan bersama kumpulan gamelan Kiai Kanjeng, budayawan ini juga menyampaikan pidato umum di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).
Emha, yang juga popular sebagai Cak Nun, memang sasterawan dan penulis kolum yang berani mencabar Orde Baru sejak awal 1980-an lagi. Beliau kini bergerak sangat aktif bersama kumpulan muziknya dalam pelbagai kegiatan masyarakat – seolah-olah seorang penggerak politik di peringkat akar umbi.
Dalam bicaranya Selasa lalu, dengan jimat tetapi tepat, Cak Nun merumuskan kedudukan seni, seniman, budaya, perjuangan bangsa Indonesia dan cabaran globalisasi. Dia juga tidak segan silu menyebutkan kewajiban seniman dalam proses politik.
"Saya sekarang tidak lagi bergiat aktif dalam politik. Tetapi jika pemimpin politik bersifat diktator (seperti presiden Soeharto), seniman (Indonesia) tentu akan berperanan lagi," katanya, sepintas lalu begitu, menjelaskan hubungan dirinya dengan tekanan politik, khasnya tangkapan polis.
Emha termasuk lima tokoh di republik itu, bersama sarjana besar Nurcholish Madjid (Cak Nur), menulis surat bagi menggesa presiden Soeharto meletakkan jawatan pada saat-saat genting reformasi Mei 1998.
Mereka berdua juga adalah antara tokoh yang mencadangkan pembentukan jawatankuasa reformasi bagi menggantikan kabinet Soeharto dan pembentukan Majlis Permesyuaratan Rakyat (MPR) yang baru – walaupun saranan ini digagalkan oleh projek politik Amien Rais (waktu itu bersama Adnan Buyong Nasution dan Goenawan Mohamad).
Kebangkitan siswa
Emha (kiri), teman rapat bekas presiden Abdurrahman Wahid (Gus Dur) dan WS Rendra, sudah banyak kali membela rakyat yang tertindas dan sering berada di belakang bantahan siswa reformasi lima tahun lalu. Dia juga dekat dengan anak-anak muda beraliran kiri Partai Rakyat Demokratik (PRD), kelompok awal yang mencabar Orde Baru sebelum kebangkitan sistematik siswa Indonesia pada awal 1998.
"Emha terus berjuang melalui kesenian bagi menyelamatkan jiwa raga rakyat yang bermasalah dari rejim Soeharto ke Habibie, ke Gus Dur dan kini Megawati," tercatat dalam buku ringkas terbitan pihak penganjur, Persatuan Penulis Nasional (Pena), sempena kunjungan seniman ini sejak 18 Oktober lalu.
Dalam wawancara ringkas dengan sekumpulan wartawan (termasuk saya), Emha mengingatkan kita agar tidak terlebih-lebih memandang tinggi seni dan seniman di mata masyarakat. Sebaliknya dia mencadangkan pendidikan politik – menggunakan seni – bagi memberdayakan rakyat, khususnya sebagai ‘pertahanan budaya’ ketika mendepani arus deras globalisasi yang ditunggangi kaum pemodal dan budaya konsumerisme.
Walau penuh warna-warni dan misali sekali Cak Nun – sama juga kedudukan Pramoedya Ananta Toer, Rendra atau Goenawan – tetapi seniman, budayawan dan intelektual kita selalunya juling atau rabun.
Oleh itu bicara Emha sebagai seniman independen dalam konteks kehidupan bernegara di republik itu, walau bernas dan relevan dengan kita di Malaysia, akan berlalu begitu sahaja.
Jika dia datang lagi dan berbicara beberapa kali di negara kita (termasuk kepada khalayak yang sama), begitulah sikap budayawan, seniman dan cendekiawan kita: menyaring dan terus menyaring Cak Nun!
Pendukung utama
Emha dan Kiai Kanjengnya akan hanya dinikmati serta diingati sebagai ketua kumpulan pemuzik gamelan, yang hadir bersama isterinya yang comel dan gemar berceloteh isu-isu semasa. Wawasan seninya, peranan kesenimanannya dan saranannya kepada kita boleh sahaja diabaikan.
Lihat laporan-laporan Berita Minggu (ruangan ‘Sang Lamri’ dan Mingguan Malaysia (bahagian ‘Pancaindera’) semalam – bagaimana media arus perdana menyaring citra menyeluruh Cak Nun dan membawa imej biasa selebriti, seolah-olah Britney Spears, Aishwarya Rai atau Sarimah Ibrahim.
Goenawan (kiri) pernah hadir atas jemputan rasmi birokrasi seni negara ini tetapi bekas pemimpin Tempo ini hanya dikenang sebagai penulis, budayawan atau pemikir Indonesia yang tinggi nilai prosa dan cendekianya.
Mas Goen, nama pendeknya di kalangan aktivis, tidak akan diingat sebagai pendukung utama kebebasan berfikir dan bersuara seperti pembabitannya menubuhkan Institut Studi Arus Informasi (ISAI) dan juga tulang belakang Aliansi Jurnalis Independen (AJI) bagi mendobrak tekanan politik Soeharto terhadap kebebasan media sejak 1994.
Novel Pram atau puisi Rendra mendapat ikutan yang luas juga di sini tetapi cukuplah nilai sastera karya mereka dinikmati. Lupakan proses politik dan peranan yang menjadikan dua tokoh ini bermakna dalam konteks karya dan negara mereka.
Kita sukar lekang daripada filem-filem Hindi, khususnya sebelum kebangkitan era filem cinta Kuch Kuch Hota Hai beberapa tahun lepas. Tetapi kita, khasnya kaum ibu dan wanita, tidak pernah mempelajari yang jernih daripada filem-filem Bollywood itu sejak 1970-an – tentang perjuangan menentang penindasan ke atas rakyat bawah, rasuah, kebejatan sistem kehakiman, penyelewengan polis atau sikap buruk golongan kaya.
Penyaringan budaya
Bagi kita, filem Hindi hanyalah lagu-lagu dan tariannya yang mengasyikkan, heronya yang kacak dan pasangannya yang manis! Penyaringan yang sama berlaku pada muzik underground dan pop kita.
Emha, ketika berbicara di DBP pada 21 Oktober, hanya seorang penyajak yang cuba memasyarakatkan puisi. Kita enggan mengangkat wawasan seninya. Malah, jika ada di kalangan kita yang mengangkat wawasan seni Emha, kumpulan ini dianggap pelik walaupun nada serta fokusnya sama sahaja dengan Emha.
Cak Nun – pada mata kita – bukan penggiat sosial independen serta seniman yang mempunyai peranan politik nasional dan pembina sosio-budaya rakyat bawahan di celah-celah kekalutan Indonesia.
Penyaringan budaya atau menyusun semula konteksnya daripada simbol atau makna asal sering terjadi di negara kita, sesuai dengan cita-cita kerajaan untuk menyahpekakan politik daripada segenap segi kehidupan, termasuk kesenian atau budaya pop.
Soeharto memang mahu budaya atau seni pop yang gersang politik, sementara presiden Soekarno pula ingin seni dan budaya dipolitikkan mengikut citarasa nasional dan ideologi negara.
Tetapi Rendra, Goenawan, Emha, Pramoedya, Iwan Fals atau Wiji Thukul sering mengembalikan makna serta resah kepolitikan seniman dalam luahan kreatif mereka walau terpaksa berdepan dengan kekuatan jentera politik pemerintah masing-masing.
Ruang idealisme
Namun dimensi seumpama inilah yang tidak mahu diiktiraf oleh budayawan dan seniman Malaysia. Mereka tidak sanggup bergelut dengan kesenimanan seumpama ini, lalu mereka merobek-robek makna dan citra syumul seniman-sasterawan Indonesia.
Budayawan dan seniman kita dihantu bayang-bayang estetik luahan seniman dari negara jiran tetapi tidak sanggup memikul peranan kepolitikan yang turut mengangkat darjat mereka di republik itu.
"Seperti yang disebut oleh (sasterawan muda berbakat dan terkenal) Faisal Tehrani … kita tidak boleh menggunakan situasi di Indonesia untuk mewajarkan ruang idealisme di Malaysia," tulis SM Zakir, juga pengerusi forum ‘Seni dan Politik’ awal tahun ini.
"Dan bagi saya pula, sehebat mana pun Goenawan Mohamad, WS Rendra dan Pramoedya di mata Fathi (Aris Omar), mereka tidak menyumbang apa-apa kepada pembentukan ruang awam di Malaysia," tambah penulis muda ini, dalam polemik ringkas kami tentang keperluan ruang awam untuk kelangsungan seni budaya.
Pada minggu lepas, di DBP, saya tidak fikir kumpulan seniman dan budayawan yang mengikuti bicara Emha itu dapat menerima kebulatan ideanya. Cak Nun akan disaring dan dirobek-robekkan.
Penyaringan itu pula sejajar dengan kehendak "meta-wacana" yang dipopularkan oleh pihak berkuasa negara ini – penyahpolitikan seni dan budaya. Kerana terlalu biasa, mungkin seniman, sasterawan dan cendekiawan kita tidak sedar mereka sering menapis.
Hakikatnya, pertembungan budaya asing di negara-negara lain, atau antara kumpulan-kumpulan sosial, sering berlaku. Gejala penyaringan atau penyusunan semula konteks tidak ganjil.
Budaya pop Amerika
Penafsiran semula simbol atau makna dalam hubungan antara budaya, atau interculturalism, selalunya berlaku untuk mengelak kesan-kesan yang dianggap "merugikan" kumpulan penerima. Sering, para pengawal dalam kumpulan penerima – atas nama politik, agama, budaya atau ekonomi – akan memburuk-burukkan kehadiran budaya baru.
Kedatangan budaya pop Amerika Syarikat di negara Eropah Barat atau Jepun sering digambarkan buruk. Misalnya, pihak berwajib di dua wilayah ini sering menuduh budaya pop Amerika membawa "kewanitaan yang berdaya seksual dan kejantanan yang berlebihan"
Pada hakikatnya, hujah Heide Fehrenbach dan Uta Poiger ialah negara Eropah Barat dan Jepun bertujuan menolak produk budaya yang diimport dari Amerika dan mengongkong tingkahlaku pengguna, khususnya wanita, yang menjadi sasaran utama iklan dari negara itu. Budaya pop Amerika menggoncang kepentingan ekonomi-politik mereka, bukan soal imej atau takrif kejantinaan.
Saya kira, usaha merobek- imej Pramoedya, Rendra, Goenawan atau Emha di sini, datang daripada kebaculan, kejahilan serta kemalasan seniman dan budayawan kita. Seniman dan budayawan yang terlalu lama dibelai oleh subsidi dan kebergantungan kepada kerajaan.
Seniman dan budayawan kita, khususnya yang tua-tua, tidak mungkin berjaya mencerahkan minda kita, apatah lagi menganjak peradaban bangsa. Mereka enggan melihat pertembungan budaya, dalam konteks ini, hubungan Malaysia-Indonesia, sebagai langkah menyiasat kelemahan diri dan akur pada kebenaran yang lebih tinggi.
Dalam bahasa lebih ilmiah, "wacana antarabudaya", kata Bonnie Marranca. Mereka enggan mencari kebenaran yang lebih dalam dan tuntas, seperti telah disuarakan oleh wakil muda mereka, Faisal Tehrani dan SM Zakir.
http://habri.blogspot.com/2003_10_01_archive.html
Post a Comment