Tuesday, August 12, 2014

Kita panggil cinta


Tiada berdua yang lebih baik
Untuk kita panggil cinta
Suram lampu neon
Senja merah
Di langit jingga
Euforia

Kita panggil itu cinta

Ya. Tinggal saya dengan si alya. Suri dan anak-anak yang lain masih dikampung. Suri masih belum habis pantang anak ketiga kami. Alya saya bawa bersama meneruskan pembelajarannya di sekolah. Rutin yang sebelum ini dilakukan oleh suri diambil alih oleh saya. Bangun awal sebelum sebelum subuh, kemudian kejutkan alya dan bawanya ke kamar mandi, (dalam keadaan masih lagi mamai dihurung kantuk), bancuhkan untuknya secawan susu, pakaikan baju dan tudung sebaiknya. Saya hantar dia ke sekolah kemudian saya melaju ke kantor yang mengambil masa 40-45 minit Puchong-Shah Alam dengan motosikal modenas kris 110 tahun 2002. Saya merungut? Kadangkala tersisa keletihan. Ya. Tanpa bantuan suri di sisi. Astagfirullah saya detikkan dalam hati. Ini tanggungjawab dan amanah. 
Ya. Suri akan habis pantangnya. Kemudian akan mula berkerja seperti biasa. Tugas-tugasnya di kantor juga kadangakala berikan tekanan. (selalu juga saya berikan telinga saya untuk mendengar luahan demi luahan tentang kerjanya seputar di kantor).
Kata orang bila anak sudah masuk tiga ini cabarannya lagi getir. Tambahan lagi bagi ibubapa yang berkerja. Ya. Saya mula merasainya. (Allahu mustad'an). kami sama-sama berkerja. Cari rezeki di ibukota rencamnya lain. Kira-kiranya tidak seperti tinggal di kampung. Ada kos-kos yang perlu dibayar (zahir ataupun tersembunyi). Jadi kedua kami berkerja untuk menampung kos-kos ini. Adakalanya saya terfikir untuk mohon bertukar ke cawangan pejabat yang hampir dengan kampung. Jual saja rumah di sini, dan duit hasil tersebut boleh buat modal untuk beli tanah untuk buat rumah yang sederhana di kampung. Ya. Itu rancangan saja. Sama ada suri setuju atau tidak saya enggak tahu. 
Adapun buat masa sekarang kehidupan berjalan seperti biasa. Ke kantor mencari rezeki yang halal. Usai kerja pulang melayan anak-anak pula. 
Ya. Kita dambakan hidup yang mudah. Namun hakikatnya tidak begitu. Senyumlah setiap kali. Ikhlaskanlah hati setiap hari.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...